Veelgestelde vragen & antwoorden / FAQ

Veelgestelde vragen & antwoorden / FAQ

Dienstencheques

Vanaf 1 juni 2025 zijn alle dienstencheques elektronisch.

  • Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de aankoopprijs van de dienstencheque en bedraagt deze 10€ (Tot 31/12/2024 9€). Alsook zal vanaf 1 januari 2025 het fiscaal voordeel verdwijnen.
  • Beide wijzigingen werden beslist door de Vlaamse Overheid: De prijs van een dienstencheque is niet meer geïndexeerd sinds 2024 en is tot op einde 2024 9€ gebleven. Het was dan ook dringende tijd om de prijs conform de levensduurte anno 2025 te maken.
  • Uw gebruikers nummer heeft u nodig om de gestructureerde mededeling in te vullen.
  • Pluxee: BE41 0017 7246 2610.

  • U kan vanaf 1 juni 2025 enkel nog met elektronische cheques betalen (1 cheque per gewerkt uur). Wanneer u met het elektronische systeem werkt, geeft uw huishoudhulp de gewerkte uren door via haar app ‘Job tracker’. Uw cheques gaan automatisch van uw elektronische account. U krijgt hier een bevestigingsmail van.
  • In de overgangsperiode kan u uw papieren cheques nog wel opwerken. Deze legt u dan al klaar voor uw huishoudhulp. Zij/hij brengt deze op regelmatige basis binnen op het kantoor, waar deze verwerkt worden.

Uw cheques zijn 12 maanden na aankoop geldig.

  • Een formulier voor omruiling of terugbetaling kan u vinden op de website van Pluxee. Let op, u kan enkel uw cheques terug omruilen als ze nog geldig zijn en bij de papieren cheques geldt een kostprijs voor omruiling van € 0,25/cheque.
  • U kan uw cheques omruilen of laten terugbetalen via Dienstencheques Vlaanderen.

  • Het is milieuvriendelijk.
  • U beschikt na uw bestelling vrij vlug over uw nieuwe saldo (na 1 dag).
  • Omruilen van uw nog niet vervallen cheques is volledig gratis t.o.v. de papieren cheques hier moet u 0.25 Euro/cheque laten vallen.
  • U hoeft geen cheques meer klaar te leggen of te ondertekenen.
  • U beheert alles via uw app (zicht op uw historiek van alle prestaties en alle aangekochte dienstencheques).
  • Uw huishoudhulp geeft haar prestaties ook elektronisch door.

  • Werk in eerste instantie eerst uw papieren cheques op. Meld u aan bij Pluxee
  • Kies het tabblad ‘persoonlijke gegevens’ in het menu.
  • Klik op ‘mijn gegevens wijzigen’.
  • Kies voor ‘elektronisch’.
  • Klik op ‘bewaren’.
  • Geef ook ons en uw huishoudhulp een melding van deze overschakeling.

  • Dienstencheques kunnen niet doorgegeven worden. De dienstencheques zijn persoonlijk.
  • Indien u met verschillende meerderjarige personen in hetzelfde huis woont, kunt u de aankoop van de dienstencheques wel verdelen.
  • Gelieve bij een omschakeling van account het kantoor telkens op de hoogte te stellen.

Als individuele gebruiker kunt u per kalenderjaar maximaal 500 dienstencheques per persoon bestellen.

  • Bestel tijdig uw cheques. Bij de bestelling van elektronische cheques zal na 1 dag uw saldo al aangezuiverd worden.
  • Hou er rekening mee dat wanneer u werkt met papieren cheques, de cheques nog fysiek naar u toe moeten worden gestuurd, hou rekening met een leveringstermijn van max 3 weken. U zal van 1 juni 2025 geen papieren cheques meer kunnen bestellen. Schakel daarom zo snel mogelijk over naar een elektronische account.

Iedere persoon in België kan dienstencheques bestellen. De dienstencheques kunnen wel enkel gebruikt worden voor het poetsen van uw privé vertrekken en niet voor de ruimtes die eigen zijn aan het uitbaten van uw zelfstandige zaak.

 

Met een pasgeboren baby in huis zijn een extra paar helpende handen meer dan welkom. Daarom hebben zelfstandige mama's recht op 105 gratis dienstencheques, waarmee ze gebruik kunnen maken van huishoudelijke hulp aan te vragen via uw sociale verzekeringsfonds.

Bij het overlijden van de gebruiker kan de familie vanaf de datum van het overlijden geen nieuwe dienstencheques bestellen. Prestaties kunnen wel nog bevestigd worden (voor gebruikers van elektronische dienstencheques). Erfgenamen kunnen de terugbetaling van de resterende dienstencheques aanvragen. De terugbetaling zal gebeuren op het bankrekeningnummer van de laatste bestelling, tenzij een officieel document van een notaris of een advocaat een ander rekeningnummer opgeeft.

Voor alle dienstencheques die vanaf 1 juni 2025 worden aangekocht, volgt een automatische terugbetaling van de aankoopprijs aan de gebruiker indien de cheques niet binnen de 12 maanden worden gebruikt. Als erkende onderneming blijft u wel nog steeds verplicht om de cheques die reeds werden toegewezen aan een prestatie in te dienen bij Pluxee voor het einde van de dertiende maand na de uitgifte van de dienstencheques. Als u dit niet tijdig doet, zullen de dienstencheques nog steeds vervallen.


Contact

  • U kan ons altijd telefonisch bereiken tijdens de kantooruren (na de kantooruren kan u altijd een boodschap achterlaten): 014/6156 69.
  • Indien u persoonlijk een consulente aan de lijn wilt bij Pluxee: 02/401 31 30 (druk optie 4).

U vraagt uw huishoudhulp aan via onze website of u komt langs op ons kantoor. 

Openingsuren:

  • Ma: 8u00-12u30
  • Di:  8u00-12u30 13u00-18u00
  • Woe: 8u00-12u30 14u00-16u00
  • Do: 8u00-12u30 13u00-16u00
  • Vrij: 8u00-12u30

Huishoudhulp

De voornaamste taak is het onderhoudswerk, namelijk de ruimtes proper, hygiënisch en ordelijk houden door een methodisch onderhoud en dit uitsluitend in privé ruimtes (geen beroepslokalen zoals: praktijken, cafés, winkels, enz… -> zelfs niet de ramen en of de deuren).

Huishoudelijke taken omvatten:

  1. Organiseren van het werk:
  • sommige taken worden wekelijks gedaan, andere tweewekelijks, maandelijks, 3-maandelijks, jaarlijks.
  1. Schoonmaken omvat:
  • reinigen van de vloer: dweilen, boenen, schuren (opgepast met azijn op natuursteen -> vloer, werkblad in de keuken, badkamer,…);
  • reinigen van: het sanitair (lavabo, douche, bad, toilet), uitwassen van kasten, koelkast, diepvries, … -> opgepast met schuursponzen!; 
  • schoonmaken van: ramen, wanden, plafonds, meubilair, radiatoren, trappen, terras, stoep, …;
  • stof afnemen: meubels, lampenkapjes, …;
  • verwijderen van spinnenwebben (ook boven ooghoogte);
  • stofzuigen van tapijten;
  • reinigen van schoonmaakmateriaal en terug op zijn plaats zetten.
  1. Huishoudelijke taken:
  •  bedden opmaken;
  •  tafel afruimen;
  •  afwas;
  •  kleren wassen, strijken en eventueel verstellen, knopen aannaaien;
  •  maaltijden bereiden of reeds bereide maaltijden opwarmen.
  1. Instaan voor milieu, hygiëne en welzijn op het werk:
  • vuilbakken ledigen (indien voorzien van een vuilzak) op de aangegeven plaats binnenshuis. Probeer ook te werken met producten die het milieu zo min mogelijk schaden;
  • zorgen voor veiligheid door het naleven van veiligheidsregels en  instructies;
  • zorgen voor gezondheid door aandacht voor arbeidshygiëne en ergonomisch handelen;
  • zich onthouden van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk.
  1. Administratie:
  • het nakijken en invullen van de cheques of het inbellen van de prestaties -> einde werktijd.
  • Indien uw poetshulp eerder klaar zou zijn kan u hem/haar nog taken geven die maar af en toe moeten gebeuren (ramen lappen, kasten binnenin laten poetsen, strijken, enz…)

Deze taken behoren niet tot ons takenpakket:

  • poetsen van auto’s (binnenkant noch buitenkant), geen zware voorwerpen verplaatsen, geen dierenverblijven (hondenhokken, kattenbakken, stallen) reinigen;
  • dakgoten of ramen hoger dan 2,70 meter poetsen (of moeilijk bereikbare plaatsen);  
  • gevaarlijke taken uitvoeren (b.v.: niet op een onveilige trapladder staan, werken met een elektrisch toestel dat niet in orde is, loshangende stopcontacten en let zeker op met gevaarlijke producten);   
  • uitvoeren van ‘vieze’ taken (b.v.: opruimen van extreem vuile kelders en zolders, ontstoppen van wc’s, opruimen van menselijke en dierlijke uitwerpselen); 
  • taken waarin u zich niet veilig of zeker voelt (b.v.: niet in de hoogte werken bij hoogtevrees,…);
  • kinderoppas en verzorgende taken;
  • tuinonderhoud;
  • containers uitwassen (GFT en restafval).

Normaal gezien zoeken wij een vaste huishoudhulp voor u. Wanneer deze echter ziek meldt kan u (wanneer u dit wenst) een vervanging aanvragen. 

Neen, uw huishoudhulp mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn, lid zijn van het gezin, noch dezelfde verblijfplaats hebben.

Om de taken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is volgend materiaal onontbeerlijk bij het onderhouden van de werkplek:

  • 6 micro-vezeldoekjes (dunne) -> werk met gekleurde doekjes;
  • 2 microvezel dweilen;
  • 1 grote en 1 kleine emmer met goede handgreep;
  • 1 zachte veegborstel (steel van minstens 1.50 meter);
  • 1 goed werkende stofzuiger en stofzakken;
  • 1 fles afwasmiddel;
  • 1 fles azijn (oppassen bij natuursteen); 
  • 2 sponzen;
  • 1 kleine raamaftrekker;
  • 1 aftrekker (steel van minstens 1.50 meter);
  • 1 plumeau (3 kleuren -> uittrekbare steel);
  • 1 ragebol met lange steel;
  • 1 handveger en borsteltje;
  • 1 EHBO-kit: plakkers, schaar en ontsmettingsmiddel;
  • 1 veilige trapladder (bij voorkeur met een beugel);
  • 1 harde veegborstel (steel van minstens 1.50 meter);
  • 1 wc-borstel per toilet;
  • 2 vaatdoeken;
  • 1 keukenrol;
  • keukenhanddoeken;
  • vuilniszakken;
  • wc-reiniger;
  • vloerzeep, schuurproduct zoals: CIF,…;
  • allesreiniger;

Uiteraard moeten de poetsproducten regelmatig aangevuld worden.

De materialen moeten in goede en nette staat verkeren en mogen geen gebreken vertonen.

Pauzes: 10 minuten per halve dag en 15 minuten middagpauze wanneer 6 of meer uren gewerkt worden bij dezelfde klant. Pauzes vallen binnen de werktijd en mogen niet worden gebruikt om vroeger door te gaan!

Ja, u kan een coaching op uw adres aanvragen, onze coach zal dan de huishoudhulp begeleiden en evalueren. 


Wat bij... ? 

  • Wanneer uw huishoudhulp komt, zeg haar waar het EHBO-koffertje zich bevindt. Indien uw huishoudhulp een ernstiger ongeval heeft (bijv.: een val,…) neem dan contact op met het kantoor, verzekeringen@dcobeerse.be
  • Zorg steeds voor een veilige werkomgeving: voldoende verlichting, geen onnodige elektrische draden die over de vloer lopen, veilig materiaal en hulpmiddelen, gebruik geen gevaarlijke producten.

  • Breng zeker het kantoor en uw huishoudhulp op de hoogte wanneer u geen huishoudhulp nodig heeft tijdens uw vakantie. 
  • U kan maximaal 4 poetsbeurten per jaar afzien van hulp met uitzondering van de zomervakantie, juli en augustus, (op voorwaarde dat dit tijdig en schriftelijk gemeld wordt aan het Dienstenbedrijf), indien u meer poetsbeurten wenst te annuleren zullen wij genoodzaakt deze cheques wel aan te rekenen.
  • Indien u gedurende een periode van 3 maanden geen huishoudhulp nodig heeft dan wordt het klantencontract stopgezet (wachtlijst). De huishoudhulp zal een andere klant toegewezen krijgen en de gebruiker kan zich na deze periode van onderbreking opnieuw aanmelden bij DCO Beerse vzw om een huishoudhulp te vinden.

Stel het kantoor en uw huishoudhulp op de hoogte. Onze administratie zal dan samen met u de mogelijkheden bekijken.

Wanneer uw huishoudhulp ziek is zal u ofwel door ons ofwel door uw huishoudhulp op de hoogte gebracht worden. Wanneer er een vervanging voorradig is zal deze worden voorgesteld om de poetsbeurt over te nemen.

Een ongeluk zit dikwijls in een klein hoekje. Wanneer uw huishoudhulp toch een schade veroorzaakt mag u ons dit melden. Beschadigingen door uw huishoudhulp mogen worden doorgegeven zodat wij het nodige kunnen doen bij onze verzekeraar (verzekeringen@dcobeerse.be). Hou wel rekening met de franchise (vermeld in de gebruikersovereenkomst). Wat hebben wij nodig om het volledige dossier door te geven: een offerte, uw rekeningnummer (indien de schade als aanvaard wordt beschouwd), foto’s en de verklaring van uw huishoudhulp.

Neen, wij werken enkel van maandag t.e.m. vrijdag. Hou er rekening mee dat wij ook niet werken tijdens feestdagen en verschoven feestdagen. 

  • Nieuwjaar: woensdag, 1 januari 2025
  • Paasmaandag: maandag 21 april 2025
  • Dag van de Arbeid: donderdag 1 mei 2025
  • O.H. Hemelvaart: donderdag 29 mei 2025
  • Pinkstermaandag: maandag 9 juni 2025
  • Nationale feestdag: maandag 21 juli 2025
  • O.L.V. Hemelvaart: vrijdag 15 augustus 2025
  • Allerheiligen: zaterdag 1 november 2025
  • Wapenstilstand: dinsdag 11 november 2025 
  • Kerstmis: donderdag 25 december 2025
  • Verschoven feestdag 1 november 2025: vrijdag 26 december 2025

Op deze dagen wordt er niet gewerkt door medewerkers van DCO Beerse vzw en is het kantoor gesloten.

Wanneer u niet tevreden bent kan u dit het beste steeds melden, onze consulenten zullen u een gepaste oplossing voorstellen. U kan ook altijd terecht op ons kantoor:

  • Ma: 8u00-12u30
  • Di:  8u00-12u30 13u00-18u00
  • Woe: 8u00-12u30 14u00-16u00
  • Do: 8u00-12u30 13u00-16u00
  • Vrij: 8u00-12u30

Alle vakantieaanvragen dient uw huishoudhulp persoonlijk aan u en het kantoor (schriftelijk) te melden. U kan altijd een vervanging aanvragen (indien voorradig).

Hier kan u een link vinden naar de desbetreffende documenten.

U kan als gebruiker een huissleutel of alarmcode overhandigen een de werknemer. Wij als onderneming kunnen echter niet aansprakelijk worden gesteld bij verlies of diefstal.

Bekijk onze informatiekaart: werken met een huishoudhulp met epilepsie


Algemene voorwaarden

Goede afspraken maken goede vrienden.

Gelieve de voorwaarden in de overeenkomst goed na te lezen zodat duidelijk is voor u wat u kan verwachten van DCO Beerse vzw en omgekeerd.

Op zoek naar huishoudhulp?

Poetsen & huishoudelijke taken. We love it.

Vraag huishoudhulp aan

Medewerker of klant

Uw persoonlijk platform voor al je aanvragen en administratie

Meld je hier aan